Kommuner og regioner

Kommuner og regioner er ikke forpligtede til at anvende de statslige indkøbsaftaler, men kan, ved at tilmelde sig aftalerne, berettiges til at anvende dem. For aftalerne i 8.-10. fase kræves tilmelding. For aftalerne i 11. fase kræves ikke tilmelding. Hvilke indkøbsaftaler kommuner og regioner kan handle på, er angivet under de enkelte indkøbsaftaler. Du kan få et overblik over aftalerne i de enkelte faser i denne oversigt (pdf). 

For at benytte de statslige indkøbsaftaler skal kommuner og regioner have login til Statens Indkøbs hjemmeside, hvorved der gives adgang til kontraktmateriale samt priser på aftalerne. Derudover skal kommuner og regioner have login til tilslutningssiden Ethics, hvor kommuner og regioner kan tilmelde sig de aftaler, pågældende institution ønsker at handle på. Slutteligt skal kommuner og regioner have login til bestillingsapplikationen, såfremt pågældende institution ønsker at kunne bestille hotelophold og trykkeriydelser via denne.


Login til Statens Indkøbs hjemmeside ( www.statensindkob.dk )
For at få adgang til priser samt kontraktmateriale på de statslige indkøbsaftaler, skal du have login til Statens Indkøbs hjemmeside. Du kan anmode om login ved at sende en mail til statensindkob@modst.dk med

  • Navn og stilling
  • Mail (og evt. øvrige kontaktinformationer)
  • Navn på den institution du repræsenterer, og om denne er statslig, selvejende, kommunal, etc.

Derudover bedes du angive, at du specifikt ønsker login til statensindkob.dk. Bemærk, at anmodning om login til skal sendes fra din arbejdsmail og ikke din personlige mailadresse. Når du har modtaget loginoplysninger, kan du logge på Statens Indkøbs hjemmeside her.


Login til Ethics

Selvejende institutioner skal indsende en tilslutningsaftale via udbudssystemet Ethics, hvis de ønsker at benytte aftalerne i 8. 9. og 10. fase. Aftalerne i 11. fase kan benyttes uden tilmelding. Før du kan indsende en tilslutningsaftale, skal du være oprettet som bruger i Ethics. Du anmoder om login til Ethics her. Tryk ”Opret ny bruger” og følg proceduren. Der kan gå et par dage før du modtager en bekræftelse på, at din brugeranmodning er godkendt. Vær opmærksom på, at du ikke kan tilgå Ethics før du har modtaget en godkendelsesmail fra Ethics. 


Når du har modtaget en godkendelsesmail fra Ethics, skal du udfylde og indsende en tilslutningsaftale på den/de aftale(r) du ønsker at tilmelde din institution. Tilmeldingsaftalerne finder du under menupunktet ”Tilmeldingsaftaler” i Ethics. Når du har udfyldt de(n) tilmeldingsaftale(r), du ønsker at tilmelde din institution, indsender du tilmeldingsaftalen under menupunktet ”Send tilmeldingsaftale” i Ethics. Du modtager en mail, så snart din(e) tilslutningsaftale(r) er godkendt. Bemærk, at dette kan tage op til 14 dage. Herefter kan din institution benytte aftalen/aftalerne efter behov.

Når din institution er tilmeldt Trykkeriaftalen, kan du anmode om login til bestillingsapplikationen, hvor du kan bestille trykkeriydelser.


Login til bestillingsapplikationen
Indkøb på Trykkeriaftalen foregår primært via Moderniseringsstyrelsens bestillingsapplikation. Derfor fremgår priser på denne aftale ikke på www.statensindkob.dk men udelukkende i bestillingsapplikationen. Du kan anmode om login til applikationen ved at sende en mail til statensindkob@modst.dk med

  • Navn og stilling
  • Mail og telefonnummer (og evt. øvrige kontaktinformationer)
  • Navn, adresse og EAN nr. på den institution du repræsenterer

Derudover bedes du angive, at du specifikt ønsker login til bestillingsapplikationen. Bemærk, at anmodning om login til bestillingsapplikationen skal sendes fra din arbejdsmail og ikke din personlige mailadresse.


Når du har modtaget loginoplysninger, kan du tilgå bestillingsapplikationen her.