COVID-19-krisen har vidtrækkende konsekvenser og vil præge kontraktforhold verden over i en længere periode. For kontrakter, der indgås nu, er denne situation kendt for parterne, og der er dermed ikke tale om force majeure. Ved at sætte bestemmelser ind i kontrakten, kan der tages højde for situationen nu og fremadrettet.
Rådgivningsenheden anbefaler, at ordregivere udarbejder konkrete bestemmelser i offentlige kontrakter, der tager højde for eventuelle udfordringer, der kan opstå som følge af coronakrisen. Bestemmelserne kan beskrive, hvordan kontraktens parter vil håndtere udfordringerne, og de konsekvenser coronapandemien har eller kan få i forhold til kontraktforholdet.
Det kan fx være bestemmelser der:
Det vil afhænge af karakteren af det konkrete indkøb og kontraktens varighed, hvilke bestemmelser der kan være relevante, og hvad de konkret bør indeholde.
Du kan kontakte vores hotline på 30 35 28 18, hvis du har behov for sparring eller rådgivning i forhold til, hvad du skal være opmærksom på ved kommende udbud.
Titel: Gratis rådgivning mandag til torsdag kl. 10.00-16.00. Fredag kl. 10.00-15.00.
Telefon: 30 35 28 18
Få nyt fra Rådgivningsenheden.