Du bør stille krav til tilbudsgivernes økonomiske og faglige formåen med omtanke.
Offentlige ordregivere ønsker som regel, ganske fornuftigt, at handle med solide og kompetente leverandører. Der indgår derfor krav til tilbudsgivernes økonomiske og faglige formåen i mange udbud. Inden du som ordregiver indarbejder krav til tilbudsgivernes økonomiske og faglige formåen bør du dog starte med at minde dig selv om følgende:
Når offentlige ordregivere gennemfører udbud er det med henblik på at få leveret den rigtige vare, tjenesteydelse eller bygge-/anlægsarbejde i rette kvalitet og til rette pris. En anden målsætning er at få den rette leverandør og samarbejdspartner, dvs. en virksomhed der kan levere og som ikke kommer i økonomiske vanskeligheder kort tid efter kontrakten er indgået.
Udbudsreglerne stiller værktøjer til rådighed, som gør det muligt for ordregivere at stille krav til tilbudsgivernes virksomhed, f.eks. krav om økonomisk og finansiel formåen (jf. udbudsloven § 140, stk. 1, nr. 2) samt krav om teknisk og faglig formåen (jf. udbudsloven § 140, stk. 1, nr. 3). Som i mange andre henseender i et udbud bør ordregiver dog kun bruge disse værktøjer efter grundige overvejelser.
Der er flere hensyn, som skal afvejes mod hinanden:
De overvejelser ordregivere bør gøre sig, handler dels om udbuddets genstand: Hvor komplekst, driftskritisk og specielt/unikt er det, man ønsker at anskaffe? Dels om markedet: Er der mange store, mange små eller en blandet skare af leverandører, hvad kendetegner generelt set virksomhederne i dette marked og hvor stor en risiko vil det udgøre at skulle skifte leverandør i løbet af kontraktperioden?
Konkret anbefaler vi følgende:
Titel: Gratis rådgivning mandag til torsdag kl. 10.00-16.00. Fredag kl. 10.00-15.00.
Telefon: 30 35 28 18