Ja, som udgangspunkt vil ydelser, som en statslig ordregiver ønsker at købe hos et universitet, være udbudspligtige.
Det er Rådgivningsenhedens vurdering, at aftaler mellem en statslig ordregiver og et universitet eller en lignende selvejende institution ikke er omfattet af inhouse reglerne, fordi staten ikke udøver den fornødne kontrol med disse institutioner.
Udbudsloven gælder ved indgåelse af offentlige kontrakter. En offentlig kontrakt er i udbudslovens § 24, nr. 24, defineret som en gensidig bebyrdende kontrakt, der bliver indgået mellem en eller flere økonomiske aktører og en eller flere ordregivere. Hvis staten gør brug af egne ressourcer til at løse en opgave på tværs af institutioner, er der oftest tale om klassisk inhouse, hvorfor en kontrakt om løsning af sådanne opgaver ikke er udbudspligtig.
Når en institution er underlagt offentlig forvaltning, men formelt er udskilt fra staten, kan du i visse situationer undtage indkøb af ydelser fra institutionen efter reglerne om udvidet inhouse. Reglerne om udvidet inhouse undtager kontrakter fra udbud, hvis der er så tæt en tilknytning mellem ordregiveren og den enhed, som skal løse opgaven, at det er at sidestille med intern opgaveløsning.
For at reglerne om udvidet inhouse finder anvendelse, skal samtlige af følgende betingelser være opfyldt:
Hvorvidt reglerne om udvidet inhouse finder anvendelse, vil altid afhænge af en konkret vurdering.
Det er Rådgivningsenhedens vurdering, at staten ikke udøver den påkrævede kontrol med universiteterne til, at der kan være tale om udvidet inhouse. Vurderingen er baseret på en nærmere gennemgang af universitetsloven, hvor forholdet mellem staten (Uddannelses- og Forskningsministeriet) og universiteterne er fastlagt. Det følger eksempelvis af universitetslovens § 10, at bestyrelsen er øverste myndighed for universitetet. Bestyrelsen foretager væsentlige dispositioner på vegne af universitetet som godkendelse af budgetter, ligesom bestyrelsen har ansvaret for den overordnede og strategiske ledelse af universitetet, og kompetencer til at ansætte og afskedige universitetets øverste ledelse.
Da kravet om den fornødne kontrol ikke er opfyldt, vil reglerne om udvidet inhouse ikke finde anvendelse for statslige ordregiveres køb fra universiteter. Kontrakter mellem statslige ordregivere og universiteter vil derfor som udgangspunkt være udbudspligtige. Såfremt kontrakterne vedrører forsknings- og udviklingsydelser, kan de efter omstændigheder være undtaget fra udbudsloven.
Læs også: ”Er jeg forpligtet til at udbyde en kontrakt vedrørende forsknings- og udviklingsydelser?”
Hvis en selvejende institution, der er underlagt offentlig forvaltning, som for eksempel en professionshøjskole, er reguleret på samme måde som universiteter, vil der heller ikke være den fornødne kontrol mellem staten og den pågældende institution. I så fald vil reglerne om udvidet inhouse heller ikke finde anvendelse for statslige ordregivers indkøb fra sådanne institutioner.
Et samarbejde mellem en statslig ordregiver og universiteterne, professionshøjskoler eller øvrige selvejende institutioner om løsning af en fælles opgave, kan efter omstændighederne være undtaget fra udbudspligten efter reglerne om horisontalt samarbejde i udbudslovens § 15.
Du kan læse mere om reglerne om klassisk og udvidet in-house samt om horisontale samarbejder i Rådgivningsenhedens vejledning ”Inhouse aftaler i staten”
Titel: Gratis rådgivning mandag til torsdag kl. 10.00-16.00. Fredag kl. 10.00-15.00.
Telefon: 30 35 28 18